tiedotteet maaliskuu 2020

Maaliskuu 2/2

Moi FC Espoo! Tässä kohtaa maaliskuun toinen tiedote ulos aika hurjan kuukauden päätteeksi seuraavilla aiheilla:

1. Korona-tilanteen pidentyminen
  2. Seuran toimintakyvyn ylläpito
  3. Toiminnan sopeuttaminen ja kk-maksut
  4. Ulkovuorohinnoittelut
  5. Loukkaantuneen pelaajan maksut
  6. Jäsen- ja toimintamaksun toinen erä laskutettu
  7. Maksusaatavien perintä
  8. Kauden 2020 päättäjäiset

Korona-tilanteen pidentyminen

Kuten valtioneuvosto ja Palloliitto eilen ma-iltana linjasivat, niin joukkuetoiminta on keskeytyksessä ainakin 13.5.2020 asti. Toistaiseksi etenemme valmennusjohtajan johdolla erinomaista työtä tehneiden valmentajien hlö-kohtaisten ohjelmien pohjalta eteenpäin. Tilanteen kehittymistä seurataan huhti- toukokuun aikana.

Seuran toimintakyvyn ylläpito

Vaikeissa ajoissa kaikilta osapuolilta vaaditaan venymistä ja kykyä soputua. Seuran hallitus ja johto on linjannut selkeät toimenpiteet joiden tarkoituksena on epävarmassa tilanteessa varmistaa seuran toimintakyky mahdollisimman hyvin tämän epidemia-ajan jälkeen. Tämä on vaatinut sekä toimia henkilöstön lomauttamiseksi, että uudenlaisten toimintamaksujen perustelua ja pohjustusta tilanteessa jossa vain etävalmennus toimii pelaajakehityksen alustana.

Toiminnan sopeuttaminen ja kk-maksut

FC Espoo on pakotettuna huomioiden taloudellisen tilanteen sekä epävarmat tulovirrat tulevien kuukausien aikana lomauttamaan henkilöstönsä huhtikuun 1. päivä alkaen porrastetusti tuntisaldotilanteet huomioiden. Kaikki lomautukset ovat osa-aikaisia niin että työntekijät ovat minimissään yhden viikkopäivän verran töissä, tämä jotta etävalmennus mahdollistuu myös näissä vaikeissa oloissa. Lisäksi kaikille määräaikaisessa valmennussuhteessa oleville on ilmoitettu palkanmaksun keskeytyksestä 1.4. alkaen toistaiseksi. Valmentajat tiedottavat itse suoraan ikäluokkia ja pelaajiaan omasta tilanteesta ja siitä kuinka voivat tässä hankalassa tilanteessa olla edelleen pelaajien tukena ja antamassa ohjeistusta. Seura on määritellyt alkaen huhtikuusta joukkueille maksettavaksi puolikkaan valmennuksen kustannuksen, muiden kustannusten pudotessa joukkueiden osalta nollaan. Suosittelemme joukkueita keräämään n. 30-50%:sta kuukausimaksua tässä tilanteessa, jokaisen joukkueen oman tilanteen mukaisesti.

Ulkovuorohinnoittelut

Kun aikanaan ulkoharjoittelu päästään aloittamaan, aloitetaan se suoraan sekä nurmi – että tekonurmivuoroja hyödyntäen. Hallitus yhdessä toiminnanjohtaja n kanssa päättivät 12.3. kokouksessaan ulkovuorojen hinnoiksi 25€/h puolikas kenttä ja 50€/h kokonainen kenttä. Ulkovuorot ovat pääosin nykytiedoilla rungon osalta tehty, huhtikuun aikana ne vielä tehdään loppuun kysyen joukkueidenkin mahdollisia muutostoiveita sekä

Loukkaantuneen pelaajan maksut

Lisää seuraavassa erillisessä talousinfossa huhtikuun aikana, mutta pääasiallinen systeemi tässä: loukkaantumiskuukausi 100% kuukausimaksu, seuraava kuukausi 100% kuukausimaksu, seuraavat kolme kuukautta tämän jälkeen 50% kuukausimaksu ja tämän jälkeen vielä loukkaantumisen jatkuessa yhteys toiminnanjohtajaan ja sen jälkeen katsotaan tilanne erikseen. Loukkaantuneen pelaajan tulee heti loukkaantumisen tapahduttua olla yhteydessä omaan valmentajaan, jonka jälkeen fysiikkavalmentaja Joel Restucciaan ja aloitettava mahdollisimman aktiivinen kuntoutus. OP Pohjola palvelee vakuutusehtojen mukaisesti FC Espoon pelaajia.

Jäsen- ja toimintamaksun toinen erä laskutettu

Alkuperäisen suunnitelman mukaan maaliskuun aikana on laskutettu koko toimintavuotta 2020 koskeva jäsen – ja toimintamaksun toinen erä. Summat ovat olleet 200€ tai 150€ riippuen joukkueen statuksesta, kilpa vai United. Jäsen – ja toimintamaksun maksaminen on edellytys virallisiin peleihin osallistumiseen, kun pelit aikanaan alkavat. Ko. vaikeassa tilanteessa seura on kuitenkin valmis neuvottelemaan ja sopimaan mm. maksuajoista joustavasti mikäli perheen tilanne on vaikea. Jäsen – ja toimintamaksun maksamisella aikataulussaan on kuitenkin FC Espoon toimintaedellytysten kannalta erittäin suuri merkitys eikä sitä voi millään väheksyä. Toivottavasti kaikki ne jotka suinkin pystyvät hoitavat maksun kuntoon ajallaan, sillä on koko seuratoiminnalle iso merkitys tällä hetkellä.

Maksusaatavien perintä

Tähänkin lisää talous-ohjeistuksessa, mutta yksinkertaistus jälleen mitä mm. seuran tekemissä laskuissa aletaan käyttää: Laskun eräpäivän jälkeen 10 päivän päästä lähetetään maksumuistutus. Mikäli tämäkään ei tehoa lähetetään 10 päivän kuluttua tästä toinen muistutus. Mikäli tästä ei 14 päivän sisällä ole tullut suoritusta tai sopimista maksamisen aikataulusta, voidaan pelaaja normaalioloissa tällöin ottaa seuran ohjeistuksella pois otteluista ja vielä pidemmälle mennessä pois harjoituksista. Palataan näihin tosiaan huhtikuussa.

Kauden 2020 päättäjäiset

Vaikkei kausi vielä ole alkanutkaan oikein kunnolla, on kuitenkin jo tässä kohtaa sovittu kaudelle selkeä päätös. Päättäjäisiä vietetään ke 28.10. klo 18.00 alkaen Laurean isossa auditoriossa, tämä siksi ajoissa jo tietoon kun FC Espoossa ei syystä tai toisesta ole perinteisesti ollut näitä päättäjäisiä palkitsemisineen lainkaan. Tänä vuonna aloitetaan kuitenkin uusi aikakausi tässä mielessä.

Huh, olen juuri saanut käytännössä päätökseen tämän alkuvuoden LePa+FCEspoo jakson, ja aion kohta huokaista. Ensi kuussa täysillä FC Espoon asioiden pariin, vaikka tässä aika poikkeavassa tilanteessa mennäänkin.

Jaksamista meille kaikille, pidetäänhän huoli että noudatetaan valtion ohjeistuksia kaikin parhain tavoin myös omassa toiminnassamme.

Tässä kohtaa vielä isot kiitokset talenttivalmentaja Marko Johanssonille, joka on tänään ollut viimeistä työpäivää FC Espoon organisaatiossa. Marko suuntaa seuraavaksi HJS:n palvelukseen, onnea ja menestystä matkaan Marko!

-Rölli, just kohta 100% FC Espoon mies

MAALISKUU 1/3

Moi FC Espoo! Maaliskuuta mennään jo kovaa vauhtia ja pelit ja ulkokausi senkuin lähenee. Tähän viestiin koitan ytimekkäästi saada seuraavat asiat:

1. Otteluasettelut maaliinsa 15.3. mennessä
2. Jäsen- ja toimintamaksun 2. erä
3. Ulkovuoroihin siirtyminen ma 30.3. alkaen
4. N1 ja M1 koti-avaukset varmistuneet
5. ti 10.3. klo 19.30 suunnitteluilta
6. Huomenna la klo 14.00 huippupeli FC Espoo-FC Honka A-SM karsinnassa
7. Kausikortit sekä pelaajille että aikuiselle

**_1. Otteluasettelut maaliinsa 15.3. mennessä_**
Otteluasettelut rullaa eri seurojen toimesta hieman eri aikaan, ja niinpä havaintoja siirroista tulee hiljalleen koko ajan. Oman joukkueen ohjelmaa kannattaa Tasosta tutkia vähän väliä kun muutoksia saattaa joidenkin siirtojen myötä tulla. FC Espoossa tarkoitus on saada kaikki pelit lopulliseen paikkaansa 15.3. mennessä, joten sen mukaan Röllin kautta siirtotoiveet eteenpäin. Huom! Jos en ole reagoinut sähköpostiin niin laita varmuudeksi puhelimeen viesti että asia varmasti menee täällä päässä jakeluun.

**_2. Jäsen- ja toimintamaksun 2. erä_**
Jäsen - ja toimintamaksun toinen erä lähetetään seuran puolesta suoraan pelaajille 15.-31.3. välisenä aikana MyClub-järjestelmästä. Maksuaikaa ko. maksulle annetaan 30 päivää. Maksun suuruus 2/2 tulee olemaan United-pelaajilla 150€ ja muilla pelaajilla 200€. Talouskuvioihin yleisesti liittyvää ohjeistusta (keskustelujen pohjalta silloin infossa) olen kasaamassa nyt alkukuusta ja koitan saada jakeluun n. kuun puoliväliin mennessä.

**_3. Ulkovuoroihin siirtyminen ma 30.3. alkaen_**
Ulkovuoroihin olisi tarkoitus siirtyä kootusti kaikkien ryhmien osalta ma 30.3. alkaen. Ulkovuoroja työstetään juuri parhaillaan, ja ne pyritään saamaan jakoon n. viikkoa ennen niiden alkua tällä kertaa. Jatkossa pyrkimys on siihen että vuorot pystytään kertomaan aina n. 3-4vkoa ennen niiden muutosta keväällä ja syksyllä. Kesävuorot tulevat olemaan voimassa 18.10.2020 asti.  Seuran hallitus vahvistaa torstaina kokouksessa ulkovuorojen hinnat jonka jälkeen ne kerrotaan seuravaassa viestissä. Seuran ulkokauden kentät tulevat olemaan pääosin TN1 sekä Säteri, joitain vuoroja saattaa olla myös TN2 ja LePa Areenan tai Laaksolahden kentillä.

**_4. N1 ja M1 koti-avaukset varmistuneet_**
Nämä nyt lopullisesti vahvistuneet, naiset vs. Valtti **la 25.4. klo 19.00 TN1** ja miehet vs. Grifk **pe 8.5. klo 18.30 Leppävaaran Stadionilla**. Kausikorttimyyntiin liittyvää ohjeistusta tulossa lisää seuraavaan viestiin, täällä myynti nyt kuitenkin jo alkanut myös https://www.fcespoo.fi/seura/kausikortit-2020/ Tehdään yhdessä tänä vuonna niin miesten kuin naistenkin kotipeleistä hienoja tapahtumia ja kohtaamispaikkoja FC Espoolaisten kesken!

**_5. ti 10.3. klo 19.30 suunnitteluilta_**
Yllä olevaan liittyen kutsumme kaikki ottelutapahtumiin näkemyksiä ja ideoita pursuavat seuran taustat ideointipalaveriin ti 10.3. klo 19.30 kahvioon. Tervetuloa, tarkoituksena tehdä peleistä hienoja tapahtumia kaikkiaan.

**_6. Huomenna la klo 14.00 huippupeli FC Espoo-FC Honka A-SM karsinnassa_**
Tervetuloa katsomoon Matinkylän tekonurmelle, paikalle koitetaan järjestää vielä pientä kahviomyyntiäkin palvelemaan yleisöä paikallispelissä - luvassa molempien joukkueiden osalta varmasti hyvää futista ja armotonta taistelua jatkopaikoista (sarjataulukko FC Espoo sijalla 4 ja Honka sijalla 7, 2 pistettä eroa)

**_7. Kausikortit sekä pelaajille että aikuiselle_**
Vielä täsmennyksenä vaikka kausikorttimyyntimahdollisuudesta on paljon puhuttu, jokaiselle FC Espoon pelaajalle tullaan jakamaan sekä pelaajan kortti, että 1 kausikortti vanhemmalle - toivotaan että näillä toimenpiteillä peleihin nimenomaan saataisiin katsomoon porukkaa tulevalla kaudella huomattavasti aiempaa enemmän.

Pokaaleja on taas toimistolle tullut, mm. T2007-ryhmä niitä toimitti yhdeltä helmikuun viikonlopulta oikein kaksin kappalein. Lisää infoa tulossa mm. talousjuttuihin liittyen, nyt mainiota futisviikonloppua kaikille!

F.C.Espoo ry/Mikko Taivassalo